Blog

Her kan du læse de nyeste blogindlæg fra Oceans of Hope

Årets første sejltur startede fredag den 12. april 2024

Uuuuhhhh… Årets første tur på vores dejlige skib Oceans of Hope⛵️. Det er altid “lidt” spændende. Virker alt som det skal? Er båden vågnet af sit vinterhi? og er vi klar til endnu en sæson? Svaret er et stort og rungende JA!

Vi har brug for din hjælp

Hvad er vi indstillet til? Vi er så heldige at vi er  indstillet til PFA’s velgørende fond – PFA Brug Livet Fonden. Fonden støtter sager der brænder for at hjælpe andre med at bruge livet. De kalder det hjertesager.  Vi er glade for, at Oceans of Hope er blandt de indstillede hjertesager. Hvorfor er vi indstillet? Et af formålene med Oceans of Hope, er at hjælpe mennesker med den alvorlige og invaliderende sygdom sclerose – også i deres liv uden for hospitalets mure.

Opdagelses- og en genopdagelsesrejse

OCEANS OF HOPE HØJSKOLE – både en opdagelses- og en genopdagelsesrejse. Blog af Mikkel Anthonisen, stifter af Oceans of Hope Septembers lange blå skygger og dybe orange himmel farver himlen til eftertænksomhed. Vi er nu kommet hjem fra vores togt til Kosterhavets Nationalpark, hvor vi har dykket og lært om livet i havet. Det har været en fantastisk tur, og sammen med proskipperne fra Oure Højskole skal vi de kommende par måneder arbejde videre med temaet.

Logbog fra sidste højskole sejlads med proskippere fra Oure

Kattegat -> Strandby Benedikte havde hundevagten (01:30 til 04:30) dog var der langt flere oppe på denne vagt, da Marcus havde lovet Jesper, at han ville lave hotdogs til natmad, hvilket gjorde at folk forblev oppe. Vi havde en masse vind på vej hjem, hvilket gjorde det til en mega fed sejltur, igennem nattens mørke og tåge. På et tidspunkt var vi meget tæt på et 120 meters containerskib, som vi kun kunne se på radaren, men ikke i virkeligheden, da tågen var så tyk. I løbet af den tidlige morgen passerede Ocean of Hope Skagen, og ved 12 tiden lagde vi anker ude ved Hirsholm for at holde fælles afslutning, med sang og musik. Vi ankom til Standby kl. 13 ish, hvor vi skulle række af, tømme køleskabe og gjort rent. Kl. 15:30 kørte vi mod Oure.

Logbog fra første højskole sejlads

Den 5. september fik vi rigtig gang i Oceans of Hope Højskole sammen med Sejlerne fra Oure Højskole. Det har været en kæmpe fornøjelse. Skulle du have lyst til at komme på Oceans of Hope Højskole, så læs med herunder alt det de oplevcede i den første uge. Hvem kan komme på højskole med os? Vi er for ALLE der tør sejle UD I VERDEN - IND I LIVET Vil du med?

Hør hvorfor naturreservater er så vigtige

Her en lille video, hvor Mikkel fortæller om deres dyk i Kosterhavets Nationalpark, og hvorfor det er så vigtigt med naturreservater i havet. Vi har alle brug for havet Helt fundamentalt. Hvis ikke livet i havet overlever - så gør vi heller ikke....

Når billedet siger mere end ord

Halvandet døgn i søen på vej til Kosterhavets Nationalpark. Vinden har lagt sig helt her til aften, så vi sejler for motor - ind i vores logos farver 😊 (dronefoto: Kasper Biehlefeldt, Creature Film)

Marcus på sit første dyk

Første dyk Hør Marcus fra Proskipper på Sejlerne fra Oure fortælle om første gang, han prøver at dykke. Ikke i det Malaysiske Hav, som han ellers kender, men med Oceans of Hope Højskole ved Kullen i Sverige. Turen går til Klosterhavets Nationalpark I morgen tidlig med solopgangen går turen videre non-stop til Kosterhavets Nationalpark. En tur på 180 sømil, ca 25-30 timers sejlads med den vejrmelding, vi har fået. Vi tager vandprøver undervejs i samarbejde med SDU og lærer om livet i havet, SDG 14.

Oceans of Hope Højskole skudt i gang

Oceans of Hope Højskole sammen med Sejlerne fra Oure Højskole Oceans of Hope Højskole tager sammen med Sejlerne fra Oure Højskole på togt til et af havets Hope Spots, Kosterhavets Nationalpark I denne uge sejler vi med på togt med Oure Højskoles ProSkipper-linje. Vi sejler op i Kosterhavets Nationalpark, hvor vi skal dykke og lære om livet i havet i dette område, som er udråbt som et Hope Spot af den internationale marineorganisation Mission Blue. Kosterhavets Nationalpark har fået denne status pga. sin betydning for det marine liv i såvel Skagerak, Kattegat og videre ned i de indre danske farvande og op i Østersøen.

Oceans of Hope højskole har vundet en pris

Skib & båd prisen 2023. Vi er meget stolte og glade over, at vores nye initiativ med Oceans of Hope Højskole bliver bemærket og værdsat i sejlerverdenen med den fine Skib & Båd pris uddelt igår på Copenhagen Boat Show 2023. Stifter Mikkel Anthonisen takker mange gange! Læs også artiklen i bådmagasinet

Tun på spring

27 timers sejlads Onsdag morgen startede for nogen med badning i skærgården. Ankeret  blev taget op,  og sejlene blev sat. Så tog vi turen nord om Hermanø, for derefter at sejle syd på.Da vi kom ud af skærgården, kunne vi se frem til en sejltur på 140 sømil. Hvilket blev en tur på ca. 27 timer, som vi tog i et stræk og sejlede derfor også om natten. Hvor der blev sejlet en rekord på 10,3 knob. Hele denne tur var delt op i vagter af 2 timer på skift i 3 hold, med 4 timers søvn imellem. Det var en fantastisk natsejlads med Morild, stjerneskud, rød måne og kraftig vind. Det blev klaret med masse af snacks.

Ankomst til smukke Harmanö Øst

Besøg i flotte Marstrand igen Marstrand blev indtaget og flere gik en tur på øen. Bølgerne lullede os i søvn Afsted efter en god natte søvn, hvor bølgerne lullede os i søvn. Ankeret blev smidt Retning blev sat mod Harmanö, hvor ankeret blev smidt. Karen, Andres, og David gik straks i gang med at rydde op. I gummibåden mod land Gummibåden blev sat i vandet og 4 sejlede ind til land. Alt imens andre fik en lur eller en svømmetur. Aftensmad stod på kylling i karry.

Sidste uge af Ocean of Hopes sommertogt.

Frem og tilbage er lige langt. Start i Göteborg, og sikke en start vi fik. Kl 19 var vi klar til at skulle afsted, og afsted kom vi. Men ikke ret langt, før der var problemer med gashåndtaget. Så vi måtte drive med strømmen tilbage til kajpladsen ved Opera huset(hvor vi lå før) Ja Ca de 100 meter vi lige var kommet frem. Solnedgang fra kajen Aftensmaden var gjort klar til at vi skulle nyde den for anker og se solnedgang, nu blev den nydt ved kajen. Det næste problem blev så strømmen, ledningerne kunne ikke nå. Båden måtte flyttes, nogle meter tilbage. Dette blev gjort ved hjælp af alle om bord, og hjælper fra land. Nu opstod et helt nyt udtryk træningslejr med Oceans of Hope.

Den poetiske afslutning

I dag afmønstrede uge 33 holdet i Gøteborg efter en fantastisk uge. Vi har alle på vej hjem haft udsigt til havet fyldt med sejlbåde, men ingen både, er som Oceans of Hope⛵️ Fællesskab, oplevelser og venskaber er skabt, men hverdagen begynder igen for dem, mens det sidste sommertogt hold er påmønstret i dag. Den poetiske uge bød ikke kun på digt fra Kaptajn Morten, men også fra gasten Lykke.

Kaptajnen har ordet

Takker for en fantastisk uge for uge 33 holdet Så nærmer vi os afslutningen på uge 33 holdets sommertogt. Det har været en uge med en god blanding af flotte svenske øer, hvor de har beundret den smukke natur i skærgården.  I dag har kaptajn Morten fået ordet i bloggen, så det kommer på billedet herunder.

A blog from our Australian sailor Frances

Blog -Thursday from Oceans of Hope Lysekil disappeared behind us under grey clouds and we optimistically raised the sails only to watch then flap gently. Not much wind for sailing but beautiful all the same to navigate through the narrow channels between islands and relax on deck. As a bonus a seal raised its nose to watch as we passed by. Everyone is working well as a team.

Så sejlede vi sydpå igen

Mand over bord I dag stod vi op til lækre hjemmebagte boller lavet i bådens lille, men fine, ovn. I farvandet uden for Malmön havn lavede vi to omgange mand over bord øvelser med finden Frank, som havde været lidt uforsigtig og var smuttet af skibet på en ufrivillig svømmetur. Han blev reddet og vi begyndte turen sydpå igen.

15. august – Marstrand -> Malmön

22 sømil  Der var udsejling fra Marstrand kl. 9:15. Vi stod op til morgenbrød fra det lokale konditori i Marstrand kl. 8. I dag havde uge 33 holdet en lidt længere tur med ca. 22 sømil foran os. På vejen så vi bl.a. sæler og Sveriges skærgård, hvor vi kom helt tæt på de svenske klipper og klippeøer.

Fra Knippla til Marstrand

Sikke en skøn dag. Vi startede stille op med morgenmad i etaper. Første dag ombord er vi ofte lidt trætte og overvældede, men efter en god nats søvn (og den daglige udførsel af tjanser ombord) var vi klar til nye eventyr. Vejret var overraskende godt, så vi tøffede mod Marstrand med forsejl. Marstrand var på min ønskeliste og hold nu op en smuk ø! Solskin, klipper, svensk skærgård. Whats not to like?

Ny besætning - Ny havn

Påmønstring i Gøteborg Søndag den 13. august er en dato, vi er flere, der længe har ventet på. Forventningen var stor fra morgenstunden. Vi er 6 gaster og 2 matroser, der skulle pakke tasken for at drage ud med Oceans of Hope. Vi var flere, der havde en længere rejse foran os inden vi nåede til påmønstringen i Gøteborg.

Donsö til Knippla

Så blev det tid til bloggen for lørdag i uge 32. Ugens næstsidste togt inden vi tidligt søndag drager mod Göteborg for at tage afsked og give plads til uge 33 holdet.  Dagens togt er kun 11 sømil langt, men sikke 11 sømil det har været. Solen sørgede for varme imens vi i stille og rolig vind cruisede gennem det smukke landskab Skærgården har at byde på. Undervejs var der plads til drømme, og en smule misundelse på de mange flotte kystnære huse med egen bådplads og gangbro. Turen blev også brugt flittigt ved at Marco, Freja og Carlo vaskede dækket, så det ville stå skarpt, når det nye hold møder op.

Fredagsblog fra uge 32

Fredagsblog fra Henriette Så kom sommeren til Sommertogtet uge 32. Længsel efter Sverige, Donsö, har aldrig været større. I dag stod vi op til smuk sol og få skyer, noget mindre blæst (vind). Der blev hurtigt tanket drikkevand, og ca 8:30 var vi af sted ud af havnen, ud i verden, ind i livet. Storsejlet blev luftet, forsejlet lige så. Skønt at være ombord på en sejlbåd, der stille glider gennem vandets overflade. Frokost blev indtaget på dæk, med bl.a. Hollands æggesalat.

Dag 5 på Oceans of Hope

Dagen startede med at vi fik super fantastisk morgenmad lavet af vores to besætninger fra Holland.    Vi sejlede fra Grenaa til Anholt med kraftig vind og med bølger på 2 - 3 meter høje. Vi kom op på 9 knob. Flere gange i dag.   Dagens sejlads tog ca. 4 timer. Kort tid efter vi var ankommet fik vi noget frokost. Nogle af os gik en tur rundt på Anholt.     Vi tog allesammen ud og spiste og hyggede os.  I dag sejler vi mod det svenske.

A guiet night and we cross the Kattegat

The sky is still grey and the wind is still blowing , after a quiet night without the squeaking noise that disturbed all of us the previous night (not due to a fender but due to a rope) it's time to take the sea. I sent a video message to my friends showing the nice weather condition we were going to face and received a prompt reply from somebody in the Mediterranean commenting the grey sky against the blue one he was under. It's a matter of point of view!

Blogindlæg fra Fran om de to sidste dage

One night turned into three. Spending a night in the museum was a bit unexpected, and there were lots of creaks and groans in the night. No ghosts of past sailors, only the fenders! Unfortunately one night in the museum turned into three nights as the storm continued. On the plus side, Ebeltoft has plenty to offer and good showers! Bread skills for breakfast Freja and Carlo impressed everyone with their bread making skills for Breakfast as nobody was in a hurry to get up. After an all crew shopping marathon, we ventured into town to visit the very innovative library which features the “World’s Funniest Lending Machine” and some very cool book recycling.

SOS fra Motorbåd

Første dag for nyt crew. I går fik vi lov til at påmønstre som den nye besætning. Vi har set frem til det !!!Efter fordelingen af hytter og andre instruktioner sejlede vi til vores første destination Ebeltoft. Dette ville være omkring 4 timers sejlads. SOS .....men vi fik et opkald, hvor vi blev bedt om, at se efter og hjælpe en motorbåd, der havde et sammenbrud. Et ret spændende eventyr.

Sidste sejltur for uge 31 holdet

Så nåede vi til sidste dag😥 på vores fantastiske sejltur med Oceans of Hope. Vi stod tidligt op i dag til en dejlig morgen og skal gøre klar til sidste rejse for denne gang, som er fra Tunø til Aarhus. Fælleskabet har styrket os Det har været en utrolig berigende sejlads med både Viden - undervisning om grund reglerne for sejlads - men også et tydeligt bevis på at sådan en tur ryster os sammen i vores gruppe, og gør os både stærkere og mere selvbevidste om, at der er mere styrke og vilje i vores krop og sjæl trods vores fælles skæbne med henhold til Sclerosen. ikke mindst er der blevet Grinet meget som er “Guf” for sjælen — endnu engang tak til

Next stop Tunø

Den sidste hele dag. Så blev det lørdag og det er uge 31 holdets sidste hele dag på sommertogt😥 Tidligt op og afgang mod Tunø Vi har været tidligt oppe (kl. 5:45). Tunø er næste mål og der forventes ca. 9-10 timers sejlads. Men grundet det gode sejlervejr var der god vind i sejlet og vi sejlede med 9 knob i dag, så kort før kl. 12.00 landede vi allerede på Tunø, mange timer før planlagt. Fakta om Tunø: øen er en 3,52 km² stor bilfri dansk ø mellem Samsø og Jylland i Kattegat og Bælthavet, ud for Hov og Saksild, og ligger cirka 8 km fra Jylland og har 120 indbyggere. Det lyder så hyggeligt🙂 Se billeder fra uge 31

Stagvending - hvad mon det er?

Efter en frisk dag, hvor der var gang i bølger og vinden, så fik vi øvet stagvending i dag og blev gode til det til sidst - vi måtte øve os i at sejle på kryds. Info:Ved en stagvending vender man ved at dreje bådens forstavn op mod vindens retning, så man på et tidspunkt peger direkte op mod vinden, og fortsætter derpå drejningen, indtil vinden kommer tilstrækkeligt meget ind fra den modsatte side til, at man igen kan få en god fremdrift. Det kaldes 'at gå over stag'. Oceans of Hope under Storebæltsbroen igen Det var en kæmpe oplevelse at sejle under Storebæltsbroen😇 inden vi landede i Kerteminde kl ca. 16

Mand over bord

En dag med sol, regn og torden I dag torsdag drog vi til havs⛵️ kl 10 i retning Nyborg - Det har været en fantastisk dag på havet med både sol, regn og torden, men humøret er højt😊 I dag har vi også badet fra båden, mens solen var bedst. Minikursus i sejlads Vi lagde til kaj i Nyborg kl. 16, og vores søde kaptajn Morten har i dag givet os et minikursus i sejllads og planlægning deraf - Vi var så heldige, at det kunne foregå oppe på dækket.

Vores tur til at have besøg

Onsdag efter en dag på havet. Efter en perfekt dag på havet - hvor vi sejlede ud fra Ærøskøbing kl 11 i dejlig solskin og fik fyldt diesel og vand på først og kunne sejle kl 11,50 - alt gik som smurt og kl 15,40 landede vi i Svendborg.   Omvisning af Oceans of Hope Senere fik vi besøg af kaptajnen fra Skoleskibet Danmark, som fik en sightseeing på Ocean of Hope. Dejligt at kunne vise vores fantastiske båd frem⛵️

Sedlen fra kaptajnen

Til morgen vi stod op, havde vores rare kaptajn været afsted efter et dejligt morgenbrød vi har det dejligste vejr i dag og skal på sightseeing i Ærøskøbing og se jazz festival - og en whiskey fabrikant. Derefter skal båden tankes og så er planen at sejle videre til Svendborg.

Besøg på skoleskibet og kurs mod Ærø

Efter vi var kommet til Assens mandag, var vi så heldig at blive naboer til skoleskibet Danmark😇. Vores gast Katrine som havde været ude og sejle med det tidligere, gav os en fantastisk rundvisning ombord, stor tak for super oplevelse 😎

Fra Kolding til Assens

Søndag d 30. juli påmønstrede Cilie, Katrine, Charlotte, Michelle, Joan, Michael, Martin, Jørgen, Steffen og Morten i Middelfart med godt humør og klar til gode oplevelser om bord på Oceans of Hope⛵️.

Nyt tøj og nyt hold

Tak for denne gang i nyt sejlertøj Denne uges sommertogt hold fik lige mulighed for at stille op til fællesfoto i det nyindkøbte sejlertøj. Det er virkelig flot😊

Sidste aften med hygge

Vi startede dagen med at have Cecilie og hendes store overblik ved roret, alt imens vores nye kaptajn Morten og Mikkel planlagde dagens rute, som gerne skulle ende ved Gamborg Fjord.

Morgenstund har guld i mund

Kl. 07:00 lettede vi fortøjningerne og gled stille ud af havnen i Marstal med kursen mod Sønderborg. Udsejlingen var meget smuk med solopgang og enkelte krusninger på vandet. Vejret var intet mindre end fantastisk, hvorfor flere valgte at spiste morgenmad i solen på dækket.

En lille en på øjet

40 timer på Ærø  Vi ankom til Marstal til sen aftensmad ombord.   Kort efter vi var gået i seng, lød der høje brag, og vi gik på dæk for at se, hvad der foregik. Vi blev mødt af det smukkeste fyrværkeri (se video opslag på Facebook). Vi troede flere gange det var slut, men det blev ved og ved. Helt på højde med et Tivoli.

Video rundtur på Oceans of Hope

I dag har besætningen brugt dagen i Marstal. Her får i bl.a. en videorundvisning af Michelle og Sofus på båden.

Oceans of Hope besøger Ærø igen

Skifte dag inden afgang mod Marstal. Det er onsdag, og vi er i Svendborg, hvor vi har overnattet. Vejret er skønt med sol ☀️og skyer🌥.Der er rigtig feriestemning om bord og alle har sovet længe. Det var tiltrængt.Det er også skiftedag idag, vi har lige sagt farvel til Morten, og venter nu på, at Mette kommer ombord.I eftermiddag er vi stævnet ud mod Marstal på Ærø, hvor vi vil tilbringe den næste nat.

Elg til aftensmad, på en lille båd der gynger

Vi er kommet rigtig godt i gang med sommertogtets anden uge. Tirsdag formiddag satte vi kursen fra Kerteminde og mod den sydfynske by Svendborg.  Mens vi passerede Storebæltsbroen var der allerede godt gang i kødgryderne med at klargøre aftensmaden. Tobias stod for tilberedningen, da han havde medbragt elg, som hans far havde skudt.

Første stop i Kerteminde

Besætningen er ombord Med den nye besætning ombord på Oceans of Hope, er de mere end klar til at jagte oplevelser med hjem.  I dag gik turen fra Skælskør, under Storebæltsbroen og videre til Kerteminde, hvor aftensmaden blev nydt på dækket. Menuen i dag var en lækker pastaret med parmesan, dertil lidt afkølet hvidvin og cider. Ligesom i går i Skælskør kom der igen i dag besøg på båden. Det er altid hyggeligt ⛵️😎

Stille start og Skælskør i sigte

Stille start og Skælskør i sigte Kl. 08.00 Thea og Mia er vendt tilbage fra bageren med morgenbrød. I mellemtiden er der vasket op og gjort klar til indtagelse af selvsamme rundstykker. Skibet er lidt stille og besætningen er lidt senere til at komme frem af hulerne…så vi er 3 til morgenmad til at starte med. Resten af besætningen kommer dog til og vi kan konstatere, at vi alle 10 mand stadig er på skibet. 😎

Ny røget frisk på en dejlig solskinsdag

Sent i seng og tidligt op Kl. 07:00 Det var ikke alle, der kom lige tidligt i seng i går - et par stykker ramte vist først køjen ved 3-tiden efter nogle kopper øl. Ironisk nok var det de samme 2, der havde lovet at bage morgenboller her til morgen… og det gjorde de så…hatten af for det. Som jeg altid fik at vide som barn: “Kan man gå sent i seng, kan man også stå tidligt op.”…ja ja…

Fra Sønderborg til Ærøskøbing

En nat med skybrud og tordenKl. 09.30. Uha, nattens vejr har ikke ligefrem gjort, at vi har følt os velkomne her i Sønderborg… skybrud og torden i en nat, der i går aftes ellers så ud til at blive en tør nat…men det er selvfølgelig ikke Sønderborgs skyld. 😎

Oversvømmelse i køjesengen og lækker vegetar bolognese

Sent i seng, vand i køjen og en tur i baljen. Efter en sen nat for nogle, blev det lidt senere før folk fik øjne. Nogle havde haft en dejlig nat trods motorlarm helt hen til kl. 01.30, hvor ankeret blev smidt - andre havde haft en våd nat…selv i deres seng…for det viser sig, at nogle af vinduerne ikke holder helt lige så tæt som andre… så Mia forskød til bænken i kabyssen, da hun ikke kunne holde soveposen tør.

Pandekager til morgenmad og fuld fart i sejlene den 11. juli

Den 11. juli 2023. Højt humør og pandekager til morgenmad Smuk morgen med masser af aktive besætningsmedlemmer fra morgenstunden.

Tidligt op og i gang

Dagen startede forholdsvis tidligt for de fleste, og Mick havde planlagt afgangen til kl. 9.00…ish… Allerede kl. 7.30 var morgenmaden klar, og dagens opgaver blev fordelt med fast hånd af Mette, der har det praktiske overblik, så vi når det hele. Før vi vidste af det, var der gjort klart skib og vi stævnede ud i, hvad der skulle vise sig at blive, en grå dag med meget blandet vejr og vind.

Vi har taget hul på første uges sommertogt

Første dag D. 9. juli 2023 kl. 12.00 påmønstrede 7 håbefulde gaster det gode skib Oceans of Hope med udsigt til en uge med fælleskab og socialt samværd, som man sjældent finder andre steder, end som på denne smukke skude.

Vi tæller ned til sommertogt

Så er Oceans of Hope snart klar til sommertogt med mennesker med sclerose. Vi kan med glæde fortælle at vi i år har deltagere fra Australien, England, Italien og Holland.